Friday, April 15, 2022

Fale z wizualizacją 4D

​Przedstawiam kilka symulacji, które mogą pomóc zrozumieć podstawowe zjawiska z fizyki fal. To, co je wyróżnia (tak mi się przynajmniej wydaje ;) to, że są to symulacje trójwymiarowe z wizualizacją 4D (x,y,z i kolor dla amplitudy. Zjawiska o których mówię, to:


Fala w pudełku 3D z pojedynczego źródła



​Dyfrakcja fali na pojedynczej szczelinie



Dyfrakcja na podwójnej szczelinie + interferencja = eksperyment Younga (powstają prążki i tu je dobrze widać)


Ten projekt to wynik mojej pracy z shaderami obliczeniowymi. Jest to trójwymiarowa wersja różnic skonczonych, gdzie rozwiązywane jest równanie falowe. W sumie to nic trudnego, sam model jest dobrze opisany w mojej książce o symulacjach (Helion 2021). Najwięcej problemów sprawiła tu wizualizacja, bo nie jest łatwo wizualizować dane wolumetryczne. Porzuciłem jednak pomysł raymarchingu i wykonałem po prostu wizualizację na cząsteczkach z alpha-blendingiem. Nie jest idealnie, ale coś wreszcie widać.

Jeśli ktoś woli - można obejrzeć to samo ​w formie kompilacji z muzyką​.​

Zainteresowanych techniczną stroną programowania shaderów zapraszam do wysłuchania ​wykładu na ich temat​ - świeży, z tego tygodnia.

No comments:

Post a Comment

Soda Constructor (Revisited)