Przedstawiam kilka symulacji, które mogą pomóc zrozumieć podstawowe zjawiska z fizyki fal. To, co je wyróżnia (tak mi się przynajmniej wydaje ;) to, że są to symulacje trójwymiarowe z wizualizacją 4D (x,y,z i kolor dla amplitudy. Zjawiska o których mówię, to:
Fala w pudełku 3D z pojedynczego źródła
Dyfrakcja na podwójnej szczelinie + interferencja = eksperyment Younga (powstają prążki i tu je dobrze widać)
Ten projekt to wynik mojej pracy z shaderami obliczeniowymi. Jest to trójwymiarowa wersja różnic skonczonych, gdzie rozwiązywane jest równanie falowe. W sumie to nic trudnego, sam model jest dobrze opisany w mojej książce o symulacjach (Helion 2021). Najwięcej problemów sprawiła tu wizualizacja, bo nie jest łatwo wizualizować dane wolumetryczne. Porzuciłem jednak pomysł raymarchingu i wykonałem po prostu wizualizację na cząsteczkach z alpha-blendingiem. Nie jest idealnie, ale coś wreszcie widać.
Jeśli ktoś woli - można obejrzeć to samo w formie kompilacji z muzyką.
No comments:
Post a Comment